
Beijing’s Global Megaphone:
The Expansion of Chinese Communist Party Media Influence since 2017

by Sarah Cook, Senior Research Analyst for China, Hong Kong, and Taiwan

SPECIAL REPORT 
January 2020

http://freedomhouse.org


ON THE COVER

A consumer at a newsstand in the Kenya's 
capital reads a copy of the Africa edition of 
China Daily newspaper.  
(Photo Credit: TONY KARUMBA/AFP via 
Getty Images)

TABLE OF CONTENTS

Executive Summary

Chapter 1: The goals of the CCP’s global media influence .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 3

Chapter 2: Propaganda: How the CCP promotes its favored content and 
narratives abroad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 5

Chapter 3: Censorship: How the CCP suppresses critical news coverage abroad .. . . . . . . . 	 13

Chapter 4: Controlling content delivery systems outside China .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 16

Chapter 5: The impact of Beijing’s efforts .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 22

Chapter 6: Growing pushback against Beijing’s global media influence .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 25

Chapter 7: Conclusion .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 28

Endnotes .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 28

Recommendations .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 	 29

Acknowledgments
Sarah Cook, senior research analyst for China, Hong Kong, and Taiwan 
and director of the China Media Bulletin at Freedom House, authored 
this report. Nate Schenkkan (director for special research), Aaron Cheng 
(intern), and Tyler Roylance (staff editor) provided advice, research, and 
editorial assistance. Preliminary research for this report was supported by 
the International Republican Institute’s BRIDGE project. 1 

SPECIAL REPORT 
January 2020



Executive Summary

“Wherever the readers are, wherever the viewers are, that 
is where propaganda reports must extend their tentacles.” 

— Xi Jinping, February 20162

Awidely used digital television service in Kenya includes 
Chinese state television in its most affordable package 

while omitting international news outlets.3 Portuguese 
television launches a prime-time “China Hour” featuring 
content from Chinese state media.4 Chinese diplomats 
intimidate a cable executive in Washington, DC, to keep 
New Tang Dynasty Television (NTDTV), a station founded by 
Chinese Americans who practice Falun Gong, off the air.5 And 
a partly Chinese-owned South African newspaper abruptly 
ends a writer’s column after he discusses repression in 
China’s Xinjiang region.6 

These examples, which have come to light over the past three 
years, illustrate the various ways in which Chinese Communist 
Party (CCP) media influence—in the form of censorship, 
propaganda, and control over content-delivery systems—
extend beyond the borders of mainland China to reach 
countries and audiences around the globe. 

The report below updates and expands on a 2013 study by 
the same author, The Long Shadow of Chinese Censorship: 
How the Communist Party’s Media Restrictions Affect News 
Outlets around the World, published by the Center for 
International Media Assistance at the National Endowment 
for Democracy.7 Drawing on recent scholarly research, 
media reports, interviews, Chinese government documents, 
and official speeches, the present report addresses the 
following questions:

•	 What are the goals of the CCP’s efforts to influence media 
outlets and news reporting globally?

•	 How does the CCP promote state media content and 
desired narratives internationally, while deploying various 
tactics to suppress critical news reporting?

•	 How have these dynamics evolved over the past three 
years under the consolidated CCP leadership of Xi Jinping?

•	 To what extent do the CCP’s efforts appear to be 
achieving the desired effect?

•	 How are governmental and nongovernmental actors 
responding to the challenges to press freedom and 
democratic governance posed by the covert, corrupt, 
and coercive aspects of the CCP’s transnational 
media influence? 

The CCP and various Chinese government entities have long 
sought to influence public debate and media coverage about 
China outside the country, particularly among Chinese- 
language communities and through obstruction of foreign 
correspondents within China. However, over the past decade, 
top CCP officials have overseen a dramatic expansion in 
efforts to shape media content and narratives around the 
world, affecting every region and multiple languages. 

The emerging result is a multifaceted, adaptive, and complex 
set of tactics that are deployed across varied environments. 
They combine widely accepted forms of public diplomacy 
with more covert, corrupt, and coercive activities that 
undermine democratic norms, reduce national sovereignty, 
weaken the financial sustainability of independent media, and 
violate the laws of some countries.8

Some of these dynamics can be traced back to the 1990s, 
but certain features have broadened and deepened in recent 
years. The trend is fueled by the paradoxical insecurity of the 
CCP, whose leaders feel threatened domestically even as they 
grow more emboldened internationally.

The global expansion of CCP media influence began in earnest 
during the tenure of former Chinese president Hu Jintao, 
and as current president Xi Jinping has tightened ideological 
controls at home, he has also been especially focused on 
intensifying propaganda efforts abroad. Under his direction, 
Beijing’s representatives and proxies have adopted a more 
aggressive and comprehensive approach to foreign media 

Since 2017, Beijing has accelerated its 
global media influence campaigns and 
deployed new tactics.

FreedomHouse.org 1

http://freedomhouse.org


influence operations. In an October 2015 article, media 
studies professor Anne-Marie Brady found that Xi has used 
his highly concentrated political power to personally initiate 
this change, raising China’s foreign propaganda efforts to 
“a new level of assertiveness, confidence, and ambition.”9 
Indeed, Chinese state media, government officials, and 
affiliated companies are achieving increased influence over 
key nodes in the global information flow, exploiting the more 
sophisticated technological environment, and showing a 
readiness to meddle in the internal political debates and 
electoral contests of other countries. 

Key trends since 2017
The past three years have been marked by an acceleration 
of this process and the emergence of more new tactics. It is 
notable that during the same period, Xi further consolidated 
his power at the 19th Communist Party Congress in October 
2017 and won approval for constitutional amendments that 
removed presidential term limits in March 2018. The following 
changes in Beijing’s overseas media activities since early 2017 
deserve special scrutiny: 

•	 Russian-style social media disinformation campaigns 
and efforts to manipulate search results on global 
online platforms have been attributed to China-based 
perpetrators.

•	 Tactics that were once used primarily to co-opt Chinese 
diaspora media and suppress critical coverage in 
overseas Chinese-language publications are now being 
applied—with some effect—to local mainstream media in 
various countries.

•	 Beijing is gaining influence over crucial parts of some 
countries’ information infrastructure, as Chinese 
technology firms with close ties to the CCP build or acquire 
content-dissemination platforms used by tens of millions of 
foreign news consumers.

•	 There is evidence that Chinese-owned social media 
platforms and digital television providers in multiple 

Chinese state media content reaches 
hundreds of millions of television 
viewers, radio listeners, and social 
media users abroad.

regions have engaged in politicized content manipulation 
to favor pro-Beijing narratives. 

•	 Chinese officials are making a more explicit effort to 
present China as a model for other countries, and they are 
taking concrete steps to encourage emulation through 
trainings for foreign personnel and technology transfers to 
foreign state-owned media outlets. 

The CCP’s efforts have had a clear impact on the ground. 
China’s image and Xi’s own profile have improved in key parts 
of the world. Coverage of the potential downsides of China’s 
foreign investments has been stifled in some countries. And 
Chinese state media content reaches hundreds of millions 
of television viewers, radio listeners, and social media users 
abroad, in many cases without transparency as to its origins. 
At the same time, ongoing efforts to co-opt or marginalize 
independent Chinese diaspora news outlets and censor 
critical views on Chinese-owned social media platforms like 
Tencent’s WeChat have reduced overseas Chinese audiences’ 
access to unbiased information about events in China, their 
home countries’ relationship with Beijing, and other topics 
of relevance to their day-to-day lives. More broadly, many of 
the tactics that the CCP employs to influence media around 
the world also serve to undermine international norms and 
fundamental features of democratic governance, including 
transparency, the rule of law, and fair competition. 

There are certainly limits to Beijing’s influence and the 
attractiveness of known state media content among 
international news consumers. Moreover, as societies gain 
awareness of the CCP’s activities and their potential long-
term costs, more governments, journalists, technology 
companies, and civic activists are responding with initiatives 
to increase transparency, diversify funding sources, and 
protect media freedom. Many of these projects have scored 
successes, effectively countering some of the problematic 
dimensions of Beijing’s media influence campaigns. 

Nevertheless, the fact remains that an economically powerful 
authoritarian state is rapidly expanding its influence over 
media production and dissemination channels around the 
world. To help policymakers and other observers come 
to grips with the problem, this report offers an analytical 
framework for understanding the complexities and 
implications of global CCP media influence, as well as a 
summary of potential responses. 

2 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



CHAPTER 1

The goals of the CCP’s global media influence

The CCP’s global media influence campaigns target both 
overseas Chinese and non-Chinese audiences. They have 

traditionally been designed to accomplish three primary aims, 
which are evident from official statements, analysis of state 
media content, and particular incidents involving CCP critics:

1.	 to promote a positive view of China and of the CCP’s 
authoritarian regime;

2.	 to encourage foreign investment in China and openness to 
Chinese investment and strategic engagement abroad; and

3.	 to marginalize, demonize, or entirely suppress anti-CCP 
voices, incisive political commentary, and exposés that 
present the Chinese government and its leaders in a 
negative light.

For the overseas Chinese audience, programming and 
news coverage indicate the additional goal of promoting 
nationalistic sentiment and Taiwan’s reunification with 
the mainland.

Some of these goals can be identified in Xi Jinping’s 
own instructions regarding foreign propaganda, which 
have emphasized trying to “tell a good Chinese story.” 
In a January 2014 speech, Xi explained his vision to CCP 
Politburo members: 

China should be portrayed as a civilized country featuring 
a rich history, ethnic unity, and cultural diversity, and as 
an Eastern power with good government, a developed 
economy, cultural prosperity, national unity, and beautiful 
scenery. China should also be known as a responsible 
country that advocates peace and development, 
safeguards international fairness and justice, [and] makes 
a positive contribution to humanity.10

Such messaging omits the objectively negative dimensions 
of China’s authoritarian political system and rapid economic 
development, ranging from environmental pollution to lack 
of rule of law and egregious human rights violations against 

The front pages of major Chinese newspapers published June 21, 2019, reporting on Chinese President Xi Jinping's first state visit to North Korea. 
(Photo Credit: Kyodo News Stills via Getty Images)

FreedomHouse.org

Freedom House

3

http://freedomhouse.org


Beijing’s messaging omits the 
objectively negative dimensions of 
China’s authoritarian political system 
and rapid economic development.

ethnic and religious minorities. It also avoids the dark side 
of China’s foreign engagement, which includes corrupt 
deal-making, elite capture, and the opaque accumulation of 
public debt. 

In recent years, another narrative has also gained prominence. 
It presents China’s authoritarian style of governance as a 
model for developing countries to emulate, while in some 

cases explicitly challenging the attractiveness of democratic 
governance and US international leadership. In his speech 
at the CCP’s 19th Congress in October 2017, for example, 
Xi argued that China’s system offers “a new option for 
other countries and nations who want to speed up their 
development while preserving their independence.”11 

The CCP uses a variety of tactics to pursue its goals. These 
can usually be categorized as either propaganda, meaning 
the active promotion of Chinese government content and 
that of pro-Beijing media outlets, or censorship, meaning 
the suppression of information and obstruction of outlets 
that are critical of the regime. Increasingly, however, Beijing 
is also gaining more fundamental influence over key nodes in 
the flow of information abroad, as Chinese technology firms 
with close ties to the government build or acquire content- 
dissemination platforms that are used by tens of millions of 
foreign news consumers. 

4 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



CHAPTER 2

Propaganda: How the CCP promotes its favored 
content and narratives abroad

The CCP employs a variety of methods to reach global 
audiences with approved content. These include building 

up the overseas capacity and presence of official state 
media, insinuating official views into foreign mainstream 
media, cultivating foreign outlets that can produce their own 
favorable content, acquiring or establishing new outlets, 
and conducting disinformation campaigns on global social 
media platforms.

1.	 Expanding the global capacity and 
presence of official state media 

All of China’s most prominent state-owned media outlets 
now have an international presence across the gamut of 
formats. The six most notable outlets are China Global 
Television Network (CGTN), the global service of state 
broadcaster China Central Television (CCTV); the English-
language newspaper China Daily; the CCP mouthpiece 
People’s Daily; China Radio International (CRI); and two 

news agencies—Xinhua and China News Service. Most have 
a constellation of bureaus overseas and distribute content 
in multiple languages. For example, in addition to carrying 
CCTV programming in Chinese, CGTN broadcasts in English, 
Spanish, French, Arabic, and Russian to every region via 
satellite, cable, and IPTV (internet protocol television). China 
Daily is distributed in locations such as newsstands in New 
York City, hotels in Hong Kong, Kenya Airways flights, and 
congressional offices in Washington, DC. In Africa and the 
Middle East, Chinese state media have also developed unique 
publications geared toward local populations.12

In 2009, the Chinese government reportedly allocated $6 
billion to the global expansion of state media.13 In 2017, scholar 
David Shambaugh estimated that China was spending as 
much as $10 billion per year on enhancing its “soft power,” 
although state media would only account for a portion of 
that sum.14 Complete budgetary information on the spending 
behind Chinese state media’s global expansion is not available, 

FreedomHouse.org

Freedom House

5

http://freedomhouse.org


but the known data points indicate a large and growing 
investment dedicated to increasing the reach and impact 
of these outlets. For example, based on China Daily’s annual 
filings with the US government under the Foreign Agents 
Registration Act (FARA), the paper’s budget and expenditures 
in the United States have increased tenfold over the past 
decade, from about $500,000 in the first half of 2009 to 
more than $5 million in the latter half of 2019.15 Similarly, in 
September 2018, Australian media reported that CGTN was 
engaged in a $500 million advertising campaign—complete 
with billboards featuring kangaroos and pandas—to try 
to attract cable viewers.16 Evidence has also emerged of 
multimillion-dollar contracts issued by outlets like Xinhua and 
China News Service to add followers and build influence on 
Twitter, which, ironically, is blocked in China.17

Indeed, all of the major state outlets have accounts on 
Twitter and Facebook, and some are also active on YouTube 
and Instagram, which are similarly blocked inside China. In 
many cases they have multiple accounts divided by language, 
theme, or geographic location.18 Each of the main accounts 
has garnered tens of millions of followers, particularly in 
the last three years. As of December 2019, CGTN’s English 
account had 90 million followers—the largest for any media 
outlet on Facebook—of which 20 million had been added 
since November 2018. Three of the 10 media accounts on 
Facebook with the largest number of followers were Chinese 
state media. In addition, from mid-November to mid-
December 2019, four of the five fastest- growing media pages 
on Facebook were Chinese state-run outlets: Global Times, 
CGTN, and two photo and culture pages run by Xinhua.19 
CGTN’s French-language account had 20.3 million followers, 
CGTN Spanish had 15.7 million, CGTN Arabic had 14.4 million, 
and CGTN Russian had some 1 million.20 Interestingly, the 
Chinese-language accounts belonging to the same outlets 
have a much smaller following. For example, CCTV’s Chinese 
account on Facebook had just 3.75 million followers as of 
December 2019.21

These numbers raise a variety of questions and concerns. 

First, observers have speculated on how many of the 
followers are genuine given the relatively low rate of 
comments per post, compared with competitors like Cable 
News Network (CNN) of the United States or the British 
Broadcasting Corporation (BBC).22 But in April 2019, Facebook 
told the Economist that it had found only a tiny number of 
fake followers of Chinese state media pages.23 

Second, although the accounts are clearly managed by 
these media outlets, a degree of deception is evident in how 
they identify themselves. A review of several of the main 
accounts found that none reveal their state ownership or CCP 
editorial control. Even the People’s Daily, the party’s official 
mouthpiece, describes itself simply as “the biggest newspaper 
in China.”24 CGTN bills itself as “China’s preeminent 24-hour 
news channel,” and Xinhua refers to itself as “the first port 
of call for the latest and exclusive China and world news.”25 
Facebook users who are unfamiliar with these outlets’ true 
nature could easily mistake them for independent, privately 
owned entities. This may change in the future, as Facebook 
announced in October 2019 that it planned to begin labeling 
state-owned media as such.26

Third, the accounts regularly run ads on Facebook to recruit 
followers. Many of the advertisements include images of 
pandas, the Great Wall, or modern subjects like a high-
speed train, coupled with text that encourages users to 
follow the account and learn about China. The accounts’ 
current number of followers appears at the bottom of the 
ads, suggesting a degree of legitimacy and existing public 
trust. The ads run in multiple languages and target users 
in countries around the world. In some cases they run 
exclusively in developing regions like South and Southeast 
Asia, Latin America, and the Middle East rather than in 
developed countries like the United States. Some of these 
advertisements are flagged by Facebook as political. They 
may contain content on a recent speech by Xi Jinping, 
commentary on the US-China trade war, or promotional 
material on the Belt and Road Initiative.27 

Fourth, sprinkled among run-of-the-mill posts about pandas, 
development projects, and Chinese culture, more aggressive 
and negative content targeting perceived CCP enemies has 
appeared over the past year. During the summer of 2019, 
CGTN’s English page published several videos likening Hong 
Kong protesters to terrorist groups or repeating proven 
fabrications about them, such as a report claiming that 
protesters carrying toy weapons were armed with a US-made 
grenade launcher.28 A few months later, in December, a 

All of China’s major state media 
outlets have accounts on Twitter and 
Facebook, which are blocked in China.

6 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



series of graphic and disturbing “documentaries” about the 
supposed terrorist threat posed by Uighurs were posted by 
CGTN’s English, Spanish, and French Facebook pages in an 
apparent effort to rebut international criticism of the Chinese 
government’s mass internment and forced indoctrination of 
Muslim ethnic minorities in Xinjiang.29 Within hours of being 
posted, one of the English videos had garnered over 25,000 
views, a relatively high number for CGTN content. These 
examples demonstrate how media channels that are built 
over time using misleading advertising and soft content can 
be activated in a crisis to deliver harsh CCP propaganda to 
large global audiences. 

2.	 Insinuating official views into foreign 
mainstream media

While Chinese state media are working to break into new 
markets and expand their global audiences, dissemination 

strategies that rely on these outlets still have a limited 
reach. Therefore, the Chinese government has developed a 
considerable aptitude for incorporating official views into 
foreign programming and publications that reach a wider, 
more mainstream audience.

One successful method has been for top diplomats and 
officials to submit opinion articles or provide interviews 
to major foreign outlets. From 2014 to 2017, for instance, 
China’s ambassador to Argentina authored 14 op-eds 
and granted 10 interviews to local media,30 in addition to 
personally visiting local newsrooms eight times.31 In late 
2018, as China faced increased international condemnation 
due to the government’s persecution of Muslim minorities 
in Xinjiang, Chinese diplomats reached out to local media 
to defend Beijing’s policies. Examples included an opinion 
piece published in the Jakarta Post by China’s ambassador to 

FreedomHouse.org

Freedom House

7

http://freedomhouse.org


Indonesia, letters from China’s ambassador in the United 
Kingdom to the Economist and the Financial Times, and 
interviews of China’s ambassador to the United States by 
both National Public Radio, which is popular among more 
liberal audiences, and Fox News, a leading conservative 
station.32 In November, an opinion piece under Xi Jinping’s 
own name was published in Papua New Guinea ahead 
of his visit for the Asia-Pacific Economic Cooperation 
(APEC) summit.33 

While this type of media outreach is a common tool of public 
diplomacy, Chinese state media have also used more unusual 
and arguably more opaque methods to exploit foreign media 
outlets. Chinese officials and state media documents have 
referred to this practice as “borrowing the boat to reach the 
sea” (借船出海). One of the most prominent examples is the 
periodic inclusion of a paid news-like advertising supplement 
from China Daily called China Watch in the print editions 
of papers like the Washington Post, the New York Times, 
the Wall Street Journal, and the Los Angeles Times. Similar 
advertorial inserts have appeared in major newspapers in 
other parts of the world, including in Spain, the United 
Kingdom,34 Australia,35 Argentina, Peru,36 Senegal,37 and 
India.38 In the case of the Washington Post and some other 
publications , China Watch also appears as an online feature, 
further blurring the lines between Chinese state media 
content and the host outlet’s own reporting. 

A second tactic, particularly relevant to the news agencies 
Xinhua and China News Service, involves providing content 
free of charge to partner media. This approach has become 
especially prominent among Chinese-language outlets 
serving the diaspora. A November 2018 investigation by the 
Financial Times found that “party-affiliated outlets were 
reprinting or broadcasting their content in at least 200 
nominally independent Chinese-language publications around 
the world,” the result of a sharp uptick in content-sharing 

agreements in 2016–17 compared with previous years.39 In 
most cases, the content appears to have been provided for 
free and published “under the masthead of the overseas news 
organizations,” making it appear native to the independent 
publication, even if a small note identifies the original source. 

Such agreements are not limited to Chinese-language 
publications. Xinhua has signed cooperation pacts with a wide 
range of media outlets in both free and repressive settings 
around the world. The precise terms of the deals are not 
always made public, but in at least some instances, Xinhua 
provides free text and photos to its partners. Over the past 
two years, the news agency has signed exchange agreements 
with local counterparts in countries including Australia,40 
Italy,41 Bangladesh,42 India,43 Nigeria,44 Egypt,45 Thailand,46 
Vietnam,47 Belarus,48 and Laos. 49 

Content-exchange agreements and other forms of 
cooperation extend beyond newswires and print publications 
to television and radio programming as well. The 2018 
Financial Times investigation found that CCTV provides 
“free video footage and television scripts to 1,700 smaller 
foreign news organizations and media groups.” In recent 
years, arrangements of this kind have led to the airing 
of Chinese-produced documentaries and other news or 
entertainment programming on local stations. In 2011, for 
example, Zimbabwe’s government agreed to share news 
programming between its state-run television station and 
CCTV. In 2014, the Thai News Network entered an agreement 
with Xinhua to broadcast the latter’s China Report program 
in Thailand on a daily basis.50  TV Peru’s Channel 7 broadcast 
12 documentaries about China surrounding the APEC 
forum in Lima in 2016, nearly all of which were produced 
by CGTN and aired during prime time.51 In January 2018, a 
delegation from China International Television Corporation, 
a CCTV subsidiary, reportedly returned from a conference 
in the United States with deals to air the Spanish-dubbed 

The Chinese government has 
developed an aptitude for 
incorporating official content 
into foreign outlets that reach a 
mainstream audience.

COUNTRY CASE STUDY

The Venezuela-based 
regional broadcaster TeleSUR has 
partnered with CGTN Español since 
2016 to coproduce Prisma, a cultural 
program. 

8 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



version of a Chinese-produced drama on “state TV of Latin 
American countries such as Colombia, Peru, and Mexico.”52 
State media content has also appeared on radio stations. 
In November 2015, a Reuters investigation revealed that 
programming from the state-funded CRI was appearing 
on stations in 14 countries, including 15 US cities, often via 
privately owned intermediaries.53 By 2018, the Guardian 
reported, such content was airing on 58 stations in 35 
countries.54 

In other cases, cooperation takes the form of coproduction. 
For example, during 2017, the China Intercontinental 
Communication Center collaborated with Image Nation 
in the United Arab Emirates (UAE) to produce and air 
China-centered documentaries on Image Nation’s Quest 
Arabia station, which broadcasts to 45 million households 
in 22 countries in the Middle East.55 In June 2018, media 
reports surrounding Xi Jinping’s visit to the UAE indicated 
that the partnership might go further and entail creation 
of a 24-hour Chinese television station targeting the Middle 
East.56 In mid-2017, CGTN and the Argentinian network Grupo 
América coproduced a series of 30-minute documentaries 
on the theme of China and Argentina’s long-standing 
diplomatic relationship.57 Similarly, the Venezuela-based 
regional broadcaster TeleSUR, owned by a group of Latin 
American governments, has partnered with CGTN Español 
since 2016 to coproduce Prisma, a cultural program.58 And 
in October 2019 in Germany, the public station Northern 
German Broadcasting (NDR) came under criticism for airing 
the current affairs program Dialogue with China, which was 
coproduced with a controversial CGTN host.59

3.	 Cultivating foreign media that can 
produce their own favorable content

Not all pro-CCP propaganda that appears in foreign countries 
is produced or even coproduced by Chinese state media. 
Chinese diplomats and other officials have gone to great 
lengths to develop “friendly” relations with private media 
owners and reporters, encouraging them to create their own 
content that promotes key narratives favored by Beijing. 
Chinese diaspora outlets and media owners whose coverage 
serves the CCP’s interests are frequently rewarded with 
advertising, lucrative contracts for other enterprises, joint 
ventures, and even political appointments.

One of the starkest outcomes of this dynamic has been the 
participation of privately owned news outlets in publishing 
or airing coerced confessions by Chinese prisoners of 

conscience and other victims of state repression. An April 
2018 report by the rights group Safeguard Defenders 
examined 45 such confessions recorded between 2013 and 
2018, 60 percent of which featured journalists, bloggers, book 
publishers, lawyers, or activists. Although CCTV has been the 
outlet most closely associated with recording and distributing 
the confessions, privately owned Hong Kong news outlets 
that have a large global audience—including Phoenix TV, the 
Chinese-language Oriental Daily, and the English-language 
South China Morning Post—have been implicated as well.60

Beijing has also used subsidized trips or “trainings” in China 
to cultivate foreign journalists directly.61 According to some 
past participants from Pakistan and Sri Lanka, the visiting 
journalists are made to understand that their hosts expect 
them to reciprocate for the well-funded events by producing 
content that promotes the CCP’s preferred narratives.62

The Chinese government similarly forges relationships with 
current and former officials in foreign countries, who often 
benefit professionally or financially and can act as informal 
defenders of Beijing’s views in local media. For example, New 
Zealand lawmaker Todd McClay recently referred to the 
forced indoctrination camps for Muslim minorities in Xinjiang 
as “vocational training centers,” echoing the terminology 
used by the Chinese government and state media to justify 
the mass detentions.63 Gerhard Schröder, the former 

Chinese state media and “friendly” 
privately owned news outlets have 
published or aired coerced confessions 
by Chinese prisoners of conscience to 
global audiences.

COUNTRY CASE STUDY

People in five Chinese 
provinces artificially boosted fake 
news stories about a politician in 
Taiwan in Google search results. 

FreedomHouse.org

Freedom House

9

http://freedomhouse.org


chancellor of Germany, dismissed reports of the camps as 
mere “gossip” in a 2018 interview with Reuters.64 McClay had 
represented his political party in a December 2017 dialogue 
in Beijing organized by the CCP’s International Liaison 
Department,65 and Schroeder is known for having profited 
after leaving office by aiding German companies in their 
contacts with Chinese government and party officials.66

4.	 Purchasing foreign media outlets and 
establishing new networks

In a number of documented cases, entities with links to the 
Chinese government have purchased or established their own 
news outlets to disseminate pro-Beijing views. This practice 
matches Anne-Marie Brady’s 2015 prediction that the CCP 
would move from “borrowing the boat” to “buying the boat,” 
or purchasing stakes in foreign media enterprises. In 2018, 
investors believed to have close ties to the CCP-friendly 
Phoenix TV moved to purchase a radio station in Mexico 
near the border with the United States, raising suspicions 
that it would be used to broadcast pro-Beijing content to 
Chinese speakers in southern California.67 But the pattern 
extends beyond diaspora media. Over the past decade, the 
Chinese outlet GBTimes has purchased stakes in or provided 
content to radio stations in Hungary, Italy, and elsewhere, 
airing daily cultural and news programs that portray China in 
a positive light.68 These stations are among at least eight that 
GBTimes—founded by Chinese entrepreneur Zhao Yinong 
and significantly subsidized by CRI until 201769—operates 
across Europe, reaching millions of listeners.70 

Beijing’s international infrastructure investment program, 
the Belt and Road Initiative (BRI), has served as a vehicle 
for media influence activities in partner countries. In June 
2018, the state-affiliated All-China Journalists Association 
(ACJA) convened the Belt and Road Journalists Forum,71 
drawing nearly 100 representatives from media and 
journalism associations in 47 countries. One of the key 
goals of the forum and subsequent cooperation has been to 
“organize joint news collection and increase the sharing of 

information.” At the forum’s conclusion, the ACJA was tasked 
with establishing a permanent secretariat for the forum and 
drafting rules for a Belt and Road journalists’ alliance. 72 

Less than a year later, in April 2019, China launched the Belt 
and Road News Network (BRNN), headquartered in Beijing 
and chaired by the People’s Daily. According to its founding 
charter, its leadership council includes 14 members from 
China and 26 others from 24 countries across Asia, Africa, 
Europe, North America, and the Middle East.73 The network 
reportedly publishes news in six languages, although by late 
2019 contributions appeared to be coming exclusively from 
the People’s Daily,74 with no articles available in the “other 
members” portion of the content pool.75 Not surprisingly, 
the content on BRNN’s English website is focused on touting 
the benefits of the BRI while omitting negative information 
about either the initiative or life in China under CCP rule.76 
The top story in mid-December was a profile of Xinjiang as a 
tourist destination and cultural hub.77 It remains unclear how 
many member outlets are republishing BRNN’s content, but 
past initiatives of this kind on a more modest scale—like the 
Asia News Network78—have resulted in China Daily articles 
appearing in outlets across the region. 

5.	 Conducting disinformation campaigns on 
global social media platforms

The use of Russian-style disinformation campaigns on 
international social media platforms, which are blocked 
within China, has gained prominence over the past year 
as a relatively new tactic for promoting CCP narratives 
abroad, although the phenomenon apparently began as 
early as mid-2017. Previously, most evidence of this type of 
propaganda was observed on domestic platforms, according 
to the Oxford Internet Institute. But in 2019, the Chinese 
government displayed “new-found interest in aggressively 
using Facebook, Twitter, and YouTube.”79 

The first campaign to draw international attention focused 
on the November 2018 municipal elections in Taiwan, 
and particularly the mayoral race in the southern city of 
Kaohsiung, in which an unlikely pro-China Kuomintang (KMT) 
candidate, Han Kuo-yu, emerged victorious in a traditional 
Democratic Progressive Party (DPP) stronghold. Fake news 
stories and doctored images originating in China, or from 
a network of websites suspected of links to Beijing, spread 
widely on social media, denigrating the DPP government. 
Some items were picked up and reported as fact by local 
news stations.80 In mid-2019, new evidence indicated that 

In 2019, the Chinese government 
displayed new-found interest in 
aggressively using global social media 
platforms to spread disinformation.

10 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



Screenshot of CGTN's Facebook page. As of December 2019, the global arm of China's state broadcaster had over 90 million followers on the 
platform, which is blocked in China. (Credit: Freedom House)

pro-Han Facebook groups had been created and administered 
by suspicious China-based users.81 Subsequent research found 
cases of people in five Chinese provinces artificially boosting 
fake news stories about Han’s opponent in Google search 
results, as well as efforts by Chinese government agents to 
purchase popular pro-Taiwan Facebook pages ahead of the 
2020 general elections.82

Reports of other international campaigns came later in 
2019. In August, Twitter announced that it had taken down 
over 900 accounts that were used as part of a Chinese 
state-directed disinformation campaign to undermine the 
credibility of antigovernment protesters in Hong Kong, and 
that it had also removed 200,000 new accounts associated 
with the network.83 Facebook and YouTube announced similar 
account takedowns, but on a smaller scale.84 Importantly, the 
social media firms published data about the accounts and the 
content they shared. 

Analysis by the Australian Strategic Policy Institute (ASPI) 
and the New York Times revealed additional details about 
the tactics and targets of the Twitter network.85 They found 

that the same network had been active since mid-2017 and 
had previously been mobilized to smear a wide a range of 
Chinese government critics located inside and outside China. 
These included US-based democracy activist Yang Jianli, 
self-exiled billionaire Guo Wengui, detained bookseller and 
Swedish citizen Gui Minhai, arrested human rights lawyer Yu 
Wensheng, and Chinese military veterans who were detained 
for protesting over unpaid benefits. It was only after all of 
these campaigns that the network turned its focus to the 
Hong Kong protesters and attracted Twitter’s attention, 
resulting in its dismantling. 

A number of the disinformation network’s features are 
worth noting. First, much—but not all—of the content 
was in Chinese, both simplified (used on the mainland) 
and traditional (used in Hong Kong and Taiwan) depending 
on the topic, indicating that a key target audience was the 
Chinese diaspora. Second, the accounts were often bought 
on the black market rather than cultivated from scratch, 
as Russian operatives have done. Many of the purchased 
accounts had been devoted to spam and marketing. Still, 
some had over 10,000 followers, and they had previously 

FreedomHouse.org

Freedom House

11

http://freedomhouse.org


tweeted in 55 different languages. Third, the campaigns 
were less psychologically sophisticated and more hastily 
assembled than Moscow’s effort during the 2016 US elections, 
particularly in terms of meaningful engagement with local 
users. Finally, many of the more political messages failed to go 
viral; the most frequently retweeted items from the network 
were often about sports or pornography. 

The Chinese authorities’ overseas use of social media 
disinformation may have been relatively crude to date, 
but they are learning fast. In Taiwan, where the Chinese 
social media operations are already more coordinated 
and sophisticated than those deployed globally, observers 
note that the disinformation is becoming harder to detect, 
particularly as the content shifts from simplified to traditional 
Chinese.86 Moreover, despite Twitter’s actions to remove the 
China-linked network, Chinese state-affiliated trolls are still 
apparently operating on the platform in large numbers. In 
the hours and days after Houston Rockets general manager 
Daryl Morey tweeted in support of Hong Kong protesters 
in October 2019, the Wall Street Journal reported, nearly 
170,000 tweets were directed at Morey by users who seemed 
to be based in China as part of a coordinated intimidation 
campaign.87 Meanwhile, there have been multiple suspected 
efforts by pro-Beijing trolls to manipulate the ranking of 
content on popular sources of information outside China, 
including Google’s search engine,88 Reddit,89 and YouTube.90 

Beijing’s overseas propaganda: A potent 
blend of boldness and deception
The Chinese government and state media are spending 
hundreds of millions of dollars a year to spread their 
messages to audiences around the world. Some of their 
activities fall within the scope of what might be deemed 
acceptable public diplomacy or “soft power” strategies used 
by other countries, including democratic governments. These 
include ambassadors publishing opinion pieces or granting 

interviews to foreign media, reaching global audiences with 
state-funded news broadcasts, or making arrangements 
for domestic entertainment content to air on foreign 
television networks.

Nevertheless, there are also clear patterns that suggest 
dishonesty and corruption. Efforts to disseminate state media 
content frequently lack transparency, and the deceptive 
self-identification of Chinese state media pages on Facebook 
extends to paid advertorial supplements. Many news-like 
inserts include a disclaimer stating that the content was 
paid for or even that it comes from a Chinese source, but 
rarely are the official ties of the relevant Chinese outlet 
made explicit.91 In the case of free content embedded within 
foreign publications or broadcasts, Chinese state media may 
be credited, but the labeling is rarely prominent, and only 
news consumers who are already familiar with the outlets 
would be aware of its state or CCP affiliation. Coproductions 
and co-opted private media further obscure the political 
motivations driving certain reporting. And disinformation 
spread by networks of seemingly ordinary social media users 
is entirely opaque and deliberately mendacious. 

The lack of transparency often extends to the economic 
arrangements surrounding various propaganda activities, 
such as the amount China Daily is paying for each advertorial, 
how many and which journalists are traveling to China on 
government-paid trips, or what financial benefits content-
sharing agreements provide to each party. Such details would 
be of interest to civil society, policymakers, and the general 
public in many countries given the potential for corruption 
and the economic dependence they can create for foreign 
media outlets. The economic ties give Beijing crucial leverage, 
which it can use either implicitly or explicitly to suppress 
critical coverage and commentary, as explored in the next 
section of the report.

The Chinese government and 
state media are spending hundreds 
of millions of dollars a year to 
spread their messages to audiences 
around the world. 

12 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



CHAPTER 3

Censorship: How the CCP suppresses critical news 
coverage abroad

Since coming to power in 1949, the CCP has constructed 
a multilayered system for censoring unwanted news and 

stifling dissent within China. Over the past three decades, 
aspects of this domestic apparatus have been adapted to 
impose some censorship on media outlets based outside 
the country. As with its propaganda efforts, the regime’s 
transnational censorship operation uses a combination of 
overt and covert methods.

Ten years ago, the CCP’s censorship of external media 
appeared to focus mainly on international outlets operating 
within China and Chinese-language outlets abroad, including 
those in Hong Kong and Taiwan. Efforts to influence the 
mainstream media in Africa, Latin America, Southeast Asia, 
and elsewhere was generally limited to propaganda—the 
promotion of Chinese state media content and narratives—
rather than the suppression of critical local coverage.

But this appears be changing, particularly as Chinese entities 
increase their investments in other countries and grow more 
sensitive to local debates about China’s role. Chinese officials 
have begun to use economic leverage to silence negative 
reporting or commentary in local- language media with 
greater frequency.

The CCP’s efforts in this regard can be grouped into four 
main categories: direct action by Chinese government 
representatives, positive and negative incentives for self-
censorship, indirect pressure through proxies, and physical or 
online attacks. 

1.	 Direct action by Chinese government 
representatives 

Explicit interventions by Chinese officials can take place either 
inside or outside China and involve a range of individuals: 
Chinese diplomats, provincial or local officials, security 
agents, or regulators. Within China, local officials and their 
plainclothes enforcers obstruct foreign correspondents, the 
Ministry of Foreign Affairs delays or denies visa renewals for 
journalists,92 central authorities arbitrarily block websites, and 

security forces detain family members of overseas journalists 
who produce critical reporting.93 Recent examples include the 
denial of a visa to Wall Street Journal correspondent Chun 
Han Wong, blocks on the websites of outlets like the Guardian 
and the Toronto Star,94 and the detention in indoctrination 
camps of relatives of Uighur journalists working for 
Radio Free Asia. The 2018 annual survey of the Foreign 
Correspondents’ Club of China yielded “the darkest picture 
of reporting conditions inside China in recent memory,” 
due in part to increased surveillance by security services 
that included hotel break-ins.95 Such measures obstruct 
newsgathering, prevent the publication of undesirable 
content, and punish overseas media outlets and journalists 
when they fail to heed restrictions. 

Outside China, diplomats press senior editors and media 
executives to alter critical coverage or attempt to intimidate 
journalists via phone calls and public shaming. In recent years, 
Chinese envoys appear to have become more aggressive 
in their confrontations, with notable incidents involving 
Chinese-language media in the United States,96 as well 
as mainstream media in countries such as Russia,97 The 
Gambia, Myanmar,98 and Sweden. Between January 2018 
and February 2019, the Chinese embassy in Sweden issued 
at least 52 statements targeting journalists and news outlets, 
criticizing their coverage and peppering them with insults 
or even threats.99 In response to a critical article on the 
Chinese economy in March 2019, the Moscow embassy’s 
press secretary emailed a reporter from the liberal Russian 
newspaper Nezavisimaya Gazeta with an unambiguous 

Chinese officials have begun to use 
economic leverage to silence negative 
reporting or commentary in local- 
language media with greater frequency.

FreedomHouse.org

Freedom House

13

http://freedomhouse.org


warning: “I’ll tell you categorically that you need to delete this 
article immediately from your newspaper’s website; otherwise 
you will be blacklisted and you will never be allowed to 
enter China!”100

2.	 Economic “carrots” and “sticks” 
to encourage self-censorship by 
media owners

Beijing has long used co-optation of media owners to 
marginalize critical reporting and commentary in Hong 
Kong, Taiwan, and the Chinese diaspora, but the tactic 
has increasingly been applied to English-language and other 
foreign media as well. The affected owners and executives 
typically enforce self-censorship within their outlets by killing 
stories, dismissing independent-minded journalists, or ending 
contracts for critical columnists.101 In 2013, for example, 
Bloomberg executives in the United States halted reporting 
on an investigation into a wealthy Chinese businessman’s 
ties to top officials following backlash from the Chinese 
government over a story about Xi Jinping’s family wealth. 
Other foreign news organizations operating in China have 
also reportedly increased internal vetting of stories that could 
be politically sensitive, with the result that the articles are 
withheld, softened, or published with a delay.102 In an instance 
of self-censorship through dismissals, two journalists at 
Canada’s Global Chinese Press were fired in 2016 and 2017 
after they published content that was deemed displeasing 
to Beijing.103

Chinese state entities or friendly tycoons have achieved 
leverage over foreign outlets by purchasing full or partial 
ownership stakes, and the resulting changes in editorial policy 
can be seen in their subsequent reporting. One of the most 
prominent cases in recent years was the 2015 acquisition 
by Jack Ma, a CCP member and founder of the Chinese 

e-commerce giant Alibaba,104 of Hong Kong’s English-
language South China Morning Post.105 Since the purchase, the 
paper has tended to publish more articles and editorials that 
put a positive spin on news related to China’s government 
or that support its policies in Hong Kong.106 Several incidents 
have raised concerns about reduced editorial independence, 
particularly in the print edition,107 despite generally balanced 
online coverage of the 2019 Hong Kong protest movement.

The trend reaches far beyond Hong Kong. Media groups 
in countries as diverse as Mongolia, South Africa, and 
Argentina have established a financial or otherwise 
cooperative relationship with Chinese state entities and then 
reportedly shifted toward less discerning and even fawning 
coverage of Chinese activities. 108 In 2013, two companies with 
ties to the Chinese government and state media purchased 
a 20 percent stake in Independent Media, the second-largest 
media firm in South Africa.109 Five years later, Azad Essa 
had his weekly column suddenly canceled by the media 
group after he wrote about the mass detention of Muslims 
in Xinjiang.110 Even when overseas media investments are 
undertaken by private Chinese companies, some coordination 
with the government likely occurs. Beginning in March 
2018, news media became one of several industries listed as 
“sensitive” for investment abroad, meaning any acquisitions 
valued at more than $300 million would require approval 
from the National Development and Reform Commission.111

3.	 Indirect pressure applied via proxies

The CCP is adept at using proxies—including advertisers, 
satellite firms, technology companies, foreign governments, 
and international organizations—to prevent or punish 
the publication of unfavorable content. In recent years, 
companies have refused to place ads or revoked previous ad 
purchases with independent-minded Chinese diaspora outlets 
like Australia’s Vision China Times;112 Apple has removed 
the mobile applications of the New York Times Chinese 
edition and Quartz from its app stores in China;113 Hong 
Kong authorities refused to renew a visa for Financial Times 
editor Victor Mallet;114 and NTDTV was denied accreditation 
to cover the UN General Assembly in New York.115 But these 
represent only a small sample of the ways in which proxies 
have attempted to restrict reporting or news distribution on 
Beijing’s behalf.

One relatively new phenomenon has been the threat of 
defamation lawsuits against journalists and news outlets for 
critical reporting about either Chinese government actions 

COUNTRY CASE STUDY

The Chinese embassy 
in Sweden issued at least 52 
statements targeting journalists 
and news outlets, criticizing their 
coverage and peppering them with 
insults or even threats.

14 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



or pro-Beijing officials and companies outside mainland 
China. Leung Chun-ying, a former Hong Kong chief executive 
who has publicly denounced companies for advertising 
with the prodemocracy newspaper Apple Daily, has also 
brought a defamation suit in Hong Kong against a journalist 
with a different outlet who wrote about Leung’s possible 
links to organized crime. In the Czech Republic, lawyers 
representing the powerful Chinese energy and financial 
conglomerate CEFC sent letters threatening lawsuits over 
news articles linking the firm’s owner to Chinese military 
intelligence.116 In 2018, Chinese Australians with ties to the 
Chinese government filed defamation suits against two media 
companies over a high-profile investigative documentary that 
examined the CCP’s political influence in Australia.117 

Foreign governments have taken steps that assist the 
Chinese authorities in achieving their goals. Research by the 
International Republican Institute has found that officials 
in countries with their own restrictions on press freedom 
often enforce a positive media spin on Chinese engagement, 
citing cases in Serbia, Zambia, Hungary, the Maldives, 
and Ecuador under the administration of former president 
Rafael Correa.118 Elsewhere, foreign governments or state 
media have been more aggressive in penalizing news outlets 
and journalists for departing from the CCP line. In May 2019, 
Nepal’s state news agency—which has a content- sharing 
agreement with Xinhua—launched an investigation into 
three journalists who had circulated a news item about the 
Dalai Lama, Tibet’s exiled spiritual leader.119 In 2018, police in 
Thailand detained a Taiwanese national who had helped 
facilitate uncensored broadcasts into China by the US-based 
Sound of Hope radio network; the outlet was founded by 
adherents of the Falun Gong spiritual movement, which 
is persecuted in China, and broadcasts uncensored news, 
culture, and political debate programs.120 The Taiwanese man 
was convicted in 2019 by a Thai court under questionable 
circumstances, but was permitted to return to Taiwan after 

international pressure on his behalf.121 The case marked the 
third of its kind in the region; two similar cases involving 
Sound of Hope had arisen in Indonesia and Vietnam, with 
the latter resulting in two men being imprisoned.122

4.	 Cyberattacks, physical assaults, and 
online verbal abuse

Commentators, journalists, and media outlets responsible for 
critical coverage of the CCP routinely face cyberattacks or 
physical assaults that serve the party’s aims, even if there is 
not always proof that they were ordered by Beijing. Denial-
of-service and phishing attacks often target offshore Chinese 
media and exile communities,123 but they have also penetrated 
the computer systems of major international news outlets 
in the United States like the Wall Street Journal.124 In 2015, 
the US-based code-sharing site GitHub, which hosts some 
websites that are blocked in China, was hit with a massive 
denial-of-service attack that was later traced to Chinese 
government servers and attributed to a new tool dubbed 
the Great Cannon.125 Among the GitHub pages that were 
apparently targeted in the attack was one featuring a copy of 
the New York Times Chinese-language website.126

Journalists and media owners in Hong Kong have been 
attacked by thugs with suspected links to Beijing in recent 
years, and in mid-2018, threatening letters were sent to the 
homes of two prominent staffers at the English-language 
Hong Kong Free Press.127 Throughout the Hong Kong 
protest movement in 2019, media outlets across the political 
spectrum faced violence from police, thugs, and occasionally 
demonstrators.128 But more targeted, premeditated attacks 
against critical outlets also occurred, including an assault 
by thugs on an Apple Daily reporter as she was dining in a 
restaurant,129 and an arson attack on the printing company 
that produces the Hong Kong Chinese-language edition of 
the Epoch Times newspaper.130 Pro-Beijing internet trolls 
have reportedly become more active among overseas 
Chinese communities. For example, US-based democracy 

COUNTRY CASE STUDY

Two journalists at 
Canada’s Global Chinese Press 
were fired after they published 
content that was deemed displeasing 
to Beijing

For the party’s narrative to be 
convincing, reporting about the 
darker sides of CCP rule at home and 
of Chinese activities abroad must be 
controlled and suppressed. 

FreedomHouse.org

Freedom House

15

http://freedomhouse.org


advocate and political commentator Chen Pokong remarked 
that YouTube videos of his popular political talk show are 
now frequently targeted with similarly worded comments 
that accuse him of being a traitor or insult his personal 
appearance.131 

Propaganda and censorship: Two sides of 
the same coin
It is not by chance that Beijing’s multibillion-dollar effort to 
expand the reach of state-run media has been coupled with 
increasing efforts to silence critical voices and reporting 
abroad. For the party’s narrative to be convincing to 
audiences inside and outside China, reporting about the 
darker sides of CCP rule at home and of Chinese activities 
abroad must be controlled and suppressed. 

Indeed, in several instances, the expansion of Chinese state 
media in a given setting has coincided with or directly 
resulted in the displacement of more editorially independent 
and international sources of information. In many Chinese 
diaspora communities, free pro-Beijing newspapers have 

displaced incumbent papers based in Taiwan and Hong 
Kong. In 2008, satellite firm Eutelsat of France cut its 
transmission of NTDTV to China, apparently in exchange 
for the opportunity to broadcast Xinhua’s English news 
channel in Europe.132 More recently, in 2017, Radio Television 
Hong Kong ended its 24-hour broadcasts of the BBC World 
Service, replacing it with state-run China National Radio’s 
Hong Kong edition.133 In Cambodia, the launch of a joint-
venture television station and online news outlet—carrying 
Xinhua and other Chinese state media content in English, 
Khmer, and Chinese—has coincided with the closure of 
long-standing, more independent outlets.134 And when Xi 
Jinping visited Papua New Guinea in November 2018, local 
and international journalists were barred from covering 
his meeting with eight regional leaders and a road-opening 
ceremony; they were told instead to use reporting by Xinhua 
or video from CCTV as the basis for their coverage.135 

As Chinese entities build up control over media dissemination 
channels and key nodes in the information infrastructure, 
as described in the next section, the CCP’s propaganda and 
censorship efforts could become even more comprehensive.

 
 
Chapter 4 
Controlling content delivery systems outside China

Over the past decade, Chinese companies have become 
increasingly active in building information infrastructure 

and content delivery systems abroad. Although privately 
owned, Chinese technology giants like Huawei and Tencent 
retain close ties with the Chinese government and security 
services, routinely providing censorship and surveillance 
assistance to the party-state within China.136 The international 
expansion of such companies has received the explicit 
blessing of the CCP. For example, in a 2017 essay in the 
authoritative party journal Qiushi on China’s strategy for 
becoming a “cyber superpower,” the authors cited the 
objective of enhancing “the global influence of internet 
companies like Alibaba, Tencent, Baidu, [and] Huawei.”137

As these and other Chinese companies gain more influence 

and control over the avenues of content transmission and 
dissemination, they open the door to a whole new level of 
influence. CCP-friendly gatekeepers are now positioned 
to manage information flows in other countries. Analyst 
Peter Mattis has argued that the CCP’s approach over the 
past decade has been at least as much about controlling 
the medium as about controlling the message: “This way 
they can essentially have a monopoly on the information 
environment.… That makes it easier for their narratives to be 
received and accepted.”138 

There is already evidence of Chinese companies using their 
control over dissemination channels to create advantages 
for Chinese state media or to suppress information deemed 
undesirable by Beijing. But even where this potential has not 

16 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



yet been activated, the foundations are being laid to facilitate 
future manipulation.

Chinese firms are pursuing the CCP’s goals on this front in 
three crucial ways: by leading transitions from analog to 
digital television broadcasting, by expanding the reach of 
Chinese social media platforms, and by seizing international 
market share for Chinese mobile devices. 

1.	 Becoming a leading force in digital television 
around the world

Chinese companies have become very active in the digital 
television broadcasting sector. This is especially evident in 
Africa, where the Chinese television distribution company 
StarTimes has been a key player in the transition from analog 
to digital transmission, accruing over 10 million subscribers 
in 30 countries and gaining the power to determine which 
stations those viewers are able to access.139 Although privately 
owned, StarTimes has benefited from a close relationship 
with the Chinese government and occasional subsidies.140 The 
company also appears to have prioritized CCTV channels in its 
package offerings at the expense of independent international 
news stations.141 In Kenya, Uganda, and Nigeria, for example, 
packages that include international options like the BBC 
World Service cost more than basic packages with local 
channels and Chinese state media, sometimes beyond the 
reach of what many African families can afford.142 

With its investments and partnerships, StarTimes has gained 
a foothold in other portions of the television sector on 
the continent. In 2013, it became a major shareholder of 
TopTV, a South African provider of satellite television.143 
More recently, in Zambia, the firm entered into a joint 
venture with the local state broadcaster to modernize 
the country’s television transmission system. TopStar, the 
joint firm, received licenses from the Zambian government 
for signal distribution and content provision. The deal 
reportedly violated the country’s competition laws, which 
bar any single entity from gaining too much control over 
the market. According to research by the International 
Republican Institute, StarTimes owns 60 percent of the 
joint venture, meaning the deal “effectively paves the 
way for a Chinese company to control Zambia’s national 
broadcasting service.”144

Chinese investment in digital television infrastructure is 
not limited to Africa. Huawei led the transition from analog 
to digital television in Cuba.145 In 2017, Chinese tech giant 

ZTE signed an agreement with state-owned Pakistan 
Television Corporation (PTV) to expand digital television 
services, particularly to rural and remote regions. According 
to a ZTE statement at the time, the agreement “will cover 
collaboration across R&D of digital terrestrial television 
technologies, staff training, and content.”146 In Laos, after 
Chinese assistance enabled the state broadcaster to upgrade 
to digital transmission, in May 2019 the broadcaster signed 
an agreement with a Chinese media company from Yunnan 
Province to create joint content in Lao and Chinese, including 
news and current affairs programs.147 In Cambodia, a joint 
venture between the national television station and Yunnan 
Digital TV Company was already transmitting 70 channels in 
2017, including CCTV and local Cambodian stations.148  In June 
2019, Timor-Leste launched a digital television expansion 
project that will be managed by two Chinese companies.149 

In a sign of Beijing’s technical clout on the world stage, the 
International Telecommunication Union has recognized 
China’s Digital Terrestrial Multimedia Broadcast (DTMB) 
standard, placing it on the same level as standards originating 
in the United States, Europe, and Japan.150

2.	 Expanding global adoption of Chinese social 
media platforms

As Chinese social media firms innovate and build on their 
large domestic market share, some of their applications are 
slowly gaining worldwide popularity, creating new avenues 
for the CCP to potentially influence news distribution 
outside China. One notable example is WeChat, an app 
that combines instant messaging, group chats, business 
services, and electronic payments. It is owned by Tencent 
and boasts a billion active users within China. However, an 
estimated 100 to 200 million people outside the country also 
use the service.151 Among them are millions of members of 
the Chinese diaspora in countries like Canada, Australia, 
and the United States. Increasingly, WeChat is being used 
by politicians in these democracies to communicate with 
Chinese diaspora constituents.

Chinese investment in digital television 
infrastructure is evident throughout 
Asia, Africa, and Latin America. 

FreedomHouse.org

Freedom House

17

http://freedomhouse.org


WeChat is expanding in much of Asia, attracting non-Chinese 
speakers in countries like the Philippines and India.152 
Malaysia is reportedly home to 20 million users,153 out 
of a population of 31 million. In Thailand, an estimated 17 
percent of the population has a WeChat account.154 WeChat 
was the second most downloaded application in Mongolia 
in 2017.155 In Bhutan it has gained a following due to its 
ability to function where reception is patchy, and because 
its voice-message functionality is attractive to local users 

who are illiterate.156 Merchants in Myanmar’s Shan State 
along the border with China have taken up the app,157 and the 
number of retailers in Japan that accept its WePay service 
(mostly for the convenience of Chinese tourists) increased 
35-fold in 2018.158

Amid tightening internet censorship within China, reports 
have emerged of WeChat staff deleting politically sensitive 
information posted by foreign users or shutting down their 
accounts. In Canada, WeChat censors deleted a member of 
Parliament’s message to constituents praising Hong Kong’s 
Umbrella Movement protesters, manipulated dissemination 
of news reports related to Huawei executive Meng Wanzhou’s 
arrest, and blocked broader media coverage of Chinese 
government corruption and leading Chinese officials. In the 
United States, Chinese Americans have reported censorship 
of WeChat posts in group conversations about local political 
issues,159 or had their accounts shut down after commenting 
about democratic parties’ victory in Hong Kong’s district 
council elections in November 2019.160

Chinese social media applications 
are gaining worldwide popularity, 
creating new avenues for the CCP to 
potentially influence news distribution 
outside China.

Word cloud made of terms flagged for review from a set of 3.7 billion WeChat messages. Most messages were sent in Chinese within China, but also 
included 19 million messages sent by users around the world. (Photo Credit: Victor Gevers)

18 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



The threat of censorship or other reprisals may be fueling 
self-censorship by foreign news outlets that use WeChat 
to share content. In Australia, a November 2018 study 
of news sources available to the Chinese diaspora found 
negligible political coverage of China on the WeChat 
channels of Chinese-language news providers.161 Incredibly, 
between March and August 2017, none of the WeChat 
channels published a single article on Chinese politics, 
despite the run-up to the important 19th Communist Party 
Congress that fall.

There is evidence that WeChat is systematically monitoring 
conversations of users outside China and flagging politically 
sensitive content for some form of scrutiny, even when 
transmission of the messages is not hindered. In April 2019, 
researcher Victor Gevers of the GDI Foundation revealed 
that WeChat was filtering billions of messages for “review” 
based on keyword triggers, including dialogues involving 
users located outside China.162 For example, on March 18 
alone, 3.6 billion messages in Chinese, 59 million in English, 
and 26 million in other languages were captured and routed 
to operators. Keywords triggering capture of the entire 
conversation included “Xi Jinping,” “CCP,” “1989,” and “Tibet.” 
While the majority of the messages were sent in China, some 
19 million English-language messages were captured from 
users around the globe, including people in North America, 
Europe, South America, Taiwan, and Australia.163 

Following in WeChat’s footsteps and surpassing it in terms of 
global audience is TikTok, an app for sharing short videos that 
was developed by the Chinese company ByteDance.164 The 
same firm owns a Chinese counterpart, Douyin, and the news 
aggregation service Jinri Toutiao, which is popular in China.165 
TikTok emerged as one of the most downloaded applications 
worldwide in 2019,166 especially among teenage users. About 
60 percent of the app’s monthly active users reportedly 
reside in the United States.167 As with WeChat, there is 
evidence that TikTok has censored material considered 
sensitive by the Chinese government or downplayed political 
content more broadly.168 According to internal documents 
obtained by the Guardian, employees of the company have 
been required to remove content related to such topics 
as the Tiananmen Square massacre and Falun Gong.169 
Searches for “Hong Kong” on the site over the summer of 
2019 returned surprisingly few results related to the ongoing 
protests in the city compared with other popular social media 
platforms.170 

TikTok has denied that it censors content at the Chinese 

government’s behest and claims that the guidelines obtained 
by the Guardian were discontinued in May 2019. Tests by 
users and BuzzFeed journalists in late 2019 found videos 
supporting the Hong Kong protests, with some garnering 
more than 100,000 views.171 This may reflect changes to 
TikTok’s moderation rules. In November 2019, the German 
outlet Netzpolitik published a leaked excerpt of the app’s 
new guidelines.172 It indicated that a wide range of political 
content and videos about “controversial events,” not only 
those potentially sensitive to China, may not be deleted, but 
will instead be downplayed by keeping them off of feeds and 
recommendation lists.173 More systematic testing is needed to 
confirm what restrictions are in fact being enforced.

Although WeChat and TikTok are the most prominent and 
widely used examples, other apps have joined the global 
expansion of Chinese-owned social media platforms. In 
India, it was reported in April 2019 that Chinese services 
made up 44 of the 100 most downloaded apps in Google’s 
Playstore, although not all were social media services.174 
Authorities and media regulators in Taiwan have voiced 
concerns about Tencent’s plans to bring its video app to the 
island.175 Meanwhile, Chinese companies are acquiring stakes 
in foreign platforms. From 2017 to 2019, Tencent purchased 
stakes in the US tech firms Reddit, a news aggregator and 
content-rating platform, and Snap, owner of the popular 
photo-sharing service Snapchat.176 The firm also holds a 5 
percent stake in the gaming giant Blizzard, which in 2019 took 
retaliatory action against gamers who spoke out in support of 
Hong Kong’s prodemocracy protesters.177 

3.	 Gaining worldwide market share for Chinese 
mobile devices

Another sector in which Chinese companies with close ties to 
the government have gained a global foothold is the market 
for mobile devices. As of November 2019, Huawei and Xiaomi 
were ranked third and fourth worldwide—behind Apple 

Reports have emerged of WeChat 
staff deleting politically sensitive 
information posted by foreign users or 
shutting down their accounts.

FreedomHouse.org

Freedom House

19

http://freedomhouse.org


and Samsung—for the popularity of their devices, with 10 
percent and 8 percent of global market share, respectively.178 
In Europe and Africa, Huawei’s share of the market is much 
greater, at 17–18 percent, while Xiaomi is more popular in Asia, 
where it holds 12 percent of the market. ZTE has also sold 
tens of millions of smartphones around the world over the 
past decade.179 

The public debate about the implications of Chinese 
involvement in the mobile technology sector has focused 
on the potential for surveillance and intelligence gathering. 
There has been less discussion of the risks pertaining to 
content manipulation and censorship. Smartphone providers 
have significant influence over the internet browsers and app 
stores associated with their devices, and within China, both 
domestic companies and foreign-owned firms like Apple 
have already been forced to limit access to certain content 
in this way. Apple has removed various news media apps and 
tools that enable users to reach blocked websites. In October 
2019, the firm was reported to be using a Tencent-generated 
blacklist on its iPhone browser, restricting websites deemed 
politically sensitive by the CCP in much the same manner as it 
would combat malware or phishing content internationally.180 
Xiaomi, Alibaba, and other Chinese tech firms reportedly 
blocked access to GitHub from their browsers in April 2019, 
after tech workers used the platform to protest against long 
hours and exploitative working conditions in their industry.181 

Many Chinese smartphone makers have relied on Google’s 
Android operating system and Chrome browser, but following 
US sanctions on certain Chinese tech firms, this may be 
changing. In August 2019, Huawei unveiled its own mobile 
operating system, HarmonyOS, although it was not set to 
be available for international markets until mid-2020.182 
Meanwhile, its newest smartphone, Mate30, launched in 
October 2019, features the Huawei AppGallery and Huawei 
Browser.183 The latter is promoted for download on the 
company’s English-language website, indicating at least some 
effort to target international users. The browser is described 
as offering “high-speed surfing, shortcuts, and breaking 
news”—a reference to a news-feed service it provides.184 To 
date, there has been no systematic research or testing of 
censorship on the browsers of Chinese-made smartphones, 
so it is difficult to know whether and how many hurdles are 
being placed in the way of global users. But even if such 
manipulation has yet to occur, it is imminently feasible for the 
companies in question. 

Chinese control over information 
infrastructure as a threat to democracy
Chinese companies’ growing role in content delivery systems 
creates opportunities for the CCP to influence not only 
foreigners’ views about China but also the news they receive 
about their own countries and political leaders, with possible 
implications for the outcome of elections. Already, Chinese 
government support for state television broadcasters in 
countries like Cambodia benefits incumbent rulers. The 
growing use of WeChat by both diaspora communities and 
non-Chinese speakers in settings ranging from Malaysia 
and Mongolia to Australia and Canada also creates a 
strong foundation for future CCP election meddling. The 
app’s design has already been criticized for its tendency to 
deemphasize the source and credibility of information, aiding 
the spread of misinformation and making the fight against 
fake news even more difficult than it is on other social media 
platforms.185 As Australian professor John Fitzgerald recently 
noted, “We are entering uncharted territory. WeChat was not 
designed to work in a democracy.”186

The Chinese-owned video-
sharing platform TikTok 
emerged as one of the most 
downloaded applications 
worldwide in 2019.

20 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



21



CHAPTER 5

The impact of Beijing’s efforts

As the Chinese party-state devotes billions of dollars a 
year to its foreign propaganda and censorship efforts, it 

is important to ask how effective they are in different parts 
of the world.

The answer to this question is mixed. Some aspects of 
Beijing’s initiatives have been remarkably effective and carry 
serious political and economic implications. Other elements 
have been much less successful, at times triggering strategic 
adjustments.

The CCP’s media influence projects have arguably achieved 
the greatest results with regard to improving China’s image 
in key regions, limiting negative coverage of China’s foreign 
engagement, establishing dominance over Chinese-language 
media, imposing financial difficulties on disfavored outlets, 
propagating China’s authoritarian model of media control, 
and undermining international norms and democratic 
governance. 

1.	 Improving the image of China and Xi 
Jinping in key regions 

The Chinese government’s propaganda and censorship 
efforts appear to be relatively effective at improving or 
retaining a positive image for China—and for Xi Jinping 
personally—in the developing world. Pew Research Center 
surveys from 2018 and 2019 indicate that public views of 
China are, for the most part, more positive in the Middle 
East, Africa, and Southeast Asia than in Europe, North 
America, Northeast Asia, and Australia.187 Xi was especially 
well regarded in Russia, the Philippines, Tunisia, Nigeria, 
and Kenya in 2018, and fewer respondents in those countries 
acknowledged the Chinese government’s poor human rights 

record.188 Respondents in many of these locations continued 
to view Xi positively in 2019, even where overall favorability 
toward China had declined compared with 2018.189 While a 
number of factors could contribute to such results, a 2016 
academic study by Catie Snow Bailard rigorously examined 
the correlation between China’s growing media footprint in 
six African countries—Ghana, Kenya, Nigeria, Senegal, 
South Africa, and Uganda—and public opinion from 2006 
to 2013. The study found that “in many cases, the larger the 
Chinese media presence in a country and the more access to 
relevant media technology, the more favorable public opinion 
toward China has grown across multiple dimensions.”190

2.	 Limiting coverage of the downsides 
to China’s economic and political 
engagement abroad

There is evidence that Beijing has been successful in reducing 
scrutiny of the risks associated with various countries’ 
economic and political engagement with China. For 
instance, in his 2017 study of China’s use of “sharp power” 
tactics in Latin America,191 journalist Juan Pablo Cardenal 
noted that “very few Argentine experts interviewed by this 
author mentioned potential risks—for example, economic 
dependency or weakened democratic principles—that 
Argentina might face in developing a closer relationship with 
China. Likewise, the author did not observe any significant 
public debate taking place on these themes in the mainstream 
local media.” Similarly in Peru, there appeared to be little 
serious media coverage or critical discussion related to 
environmental and labor controversies that have periodically 
affected Chinese operations in the country’s extractive 
industries. One investigative journalist in Lima remarked, 
“Censorship is not obvious but it comes in other forms. 
Even if a Chinese scandal gets published, it is downplayed in 
less than 100 words buried inside the newspaper and never 
reaches the front page.” 

3.	 Establishing dominance over Chinese-
language media

Chinese state media and pro-Beijing private outlets are more 
influential today than they were 20 years ago, when many 

These CCP tactics fundamentally 
undermine international norms and 
democratic principles. 

22 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



consumers in the Chinese diaspora got their news from 
relatively independent papers or broadcasters based in Hong 
Kong or Taiwan.192 To take the United States as an example, 
the CCP’s ability to influence the media consumed by 
Chinese Americans is especially evident in the cable television 
market. Data from 2016 show that CCTV and Hong Kong’s 
pro-Beijing Phoenix TV were available almost everywhere in 
the country. By contrast, the proindependence Taiwanese 
station ETTV and the US-based NTDTV are available in only 
a fraction of US households.193 This imbalance does not 
appear to be accidental, given reports of behind-the-scenes 
Chinese pressure on providers.194 CCTV’s dominance in the 
cable market in the United States is especially significant, as 
television is a leading source of information among Chinese 
American households.195

The global scale of this dominance is remarkable. In October 
2019, the Chinese State Council and the CCP United Front 
Work Department hosted the 10th World Chinese Media 
Forum, which was attended by over 400 representatives from 
Chinese-language media outlets in 61 countries,196 ranging 
from Canada, with 51 media groups, to 16 media groups from 
eight countries in sub-Saharan Africa.197 In Australia, most 
Chinese-language publications are pro-Beijing. A 2016 PEN 
America report found that international news organizations 
were often more proactive in self-censoring coverage on 
their Chinese-language websites compared with their English 
platforms. Chinese editions tended to be more focused on 
economics, business, and lifestyle stories than on politics, 
and some potentially sensitive articles appeared only on 
the English websites.198 In New Zealand, a long-term effort 
by the CCP to influence Chinese-language media coverage 

and local communities has had a profound impact on local 
politics. According to one Chinese scholar commenting on 
the country’s 2017 elections, “the Chinese community can 
only realistically aspire to political representation by its own 
members through individuals approved by Beijing.”199

4.	 Imposing financial difficulties on 
disfavored outlets

By the evening of October 25, 2012, after China blocked the 
New York Times’ English and Chinese-language websites 
in retribution for a story about then premier Wen Jiabao’s 
family wealth,200 the media company’s stock had fallen by 
20 percent in 24 hours.201 Over the following months it 
returned to its previous levels, but the example highlights 
how censorship in China can damage the financial viability 
of a major international outlet. Since that year, the repeated 
obstructions the Times has faced regarding its Chinese-
language content—including Apple’s recent removal of its app 
from online stores accessible in China—have likely had other 
economic ramifications, including for advertising revenue. 

Distorted competition for advertising is evident among 
Chinese diaspora media as well. The lopsided access to US 
cable distribution described above certainly makes CCTV 
or Phoenix TV more attractive outlets for advertisers 
attempting to reach the Chinese American consumer market, 
putting competitors that are more critical of the CCP at a 
disadvantage. More broadly, many businesses are reluctant to 
advertise with outlets that take a critical stance toward the 
Chinese government, and are more inclined to advertise in 
strongly pro-Beijing papers, due to either direct or indirect 
pressure from Chinese consular officials.202

The front page of the first 
issue of the Indian edition 
of China Yunnan from 
October 2016.

FreedomHouse.org

Freedom House

23

http://freedomhouse.org


5.	 Propagating China’s authoritarian model 
of media control

China’s aid and investment in the media sector has tended 
to favor state-owned outlets over independent, private 
competitors, nudging local information landscapes toward 
a Chinese model in which progovernment voices dominate 
and dissent is effectively suppressed. For example, Chinese 
government assistance and loans in recent years have helped 
improve the capacity of Zimbabwe’s state broadcaster, the 
digitization of Kaduna State Media Corporation in northern 
Nigeria, the radio broadcasting of Liberia’s official station,203 
and the production quality of state-run television in Laos.204 

Meanwhile, trainings for journalists, editors, and media 
officials from various parts of the world do not merely 
co-opt foreign content producers and entice them to 
report positively about China and the CCP. They also serve 
as an avenue for the Chinese government to promote an 
alternative approach to journalism and news management 
that is not based on traditional democratic principles 
regarding press freedom. Media officials and prominent 
journalists from the Philippines visited China for two weeks 
in May 2018 to learn about “new media development” and 
“socialist journalism with Chinese characteristics.”205 But that 
was far from the only trip of its kind. Research for Freedom 
House’s Freedom on the Net 2018 report found that Chinese 
officials had held trainings and seminars on new media or 
information management with representatives from 36 out 
of the 65 countries under study. A 2019 report by the Open 
Technology Fund indicated that some 75 countries had sent 
officials or reporters to China for trainings related to media, 
journalism, or information control over the past five years.206

6.	 Undermining international norms and 
democratic governance

The practices that Chinese officials, state outlets, and other 
actors employ to exercise influence over media around the 
world threaten press freedom and freedom of expression, 

creating obstacles for journalists and reducing the ability of 
ordinary people to post, share, and access uncensored and 
unbiased information. But the tactics outlined in this report 
also fundamentally undermine international norms and 
democratic principles more broadly, such as representative 
government, the rule of law, and fair business competition. 
When Chinese diplomats intimidate local journalists, 
advertisers, and editors, they overstep long-standing rules 
on diplomatic behavior. When Chinese officials pressure 
other governments to take legal action against critical media 
outlets, they damage efforts to build up freedom of speech 
and the rule of law in those locations. And when companies 
like StarTimes obtain contracts and pursue monopolies 
in Africa by exploiting weak rules on transparency and 
competition, they harm long-term campaigns to combat 
corruption and conflicts of interest.

Chinese state media and suspected CCP-affiliated actors 
have even taken steps to influence democratic elections, and 
not just in Taiwan. Shortly before midterm elections in the 
United States, for example, a September 2018 print edition 
of the Des Moines Register included a four-page China Watch 
supplement,207 paid for by the state-owned China Daily, with 
content that was more overtly politicized than is typical for 
such features. Two of the front-page articles described how 
President Donald Trump’s budding trade war with China 
would harm American soybean farmers and promoted a 
new book that fondly recalled the time Xi had spent in Iowa 
as a young man. In July 2018, CGTN released a two-minute 
animated video about the impact of trade tensions on the 
soybean industry, concluding with the question, “Will voters 
there turn out to support Trump and the Republicans once 
they get hit in the pocketbooks?”208

Beijing’s successes raise alarms
The speed with which China’s authoritarian regime 
has increased its influence over media production and 
dissemination channels in other countries has allowed it to 
gain considerable ground without attracting unwelcome 
attention. However, the world is beginning to awaken to 
the threat posed to democratic norms and institutions by 
Beijing’s information campaigns and technological expansion. 
In a sign that further CCP successes may be more difficult 
to achieve, Chinese media influence efforts have faced 
increasing resistance from news outlets, governments, 
technology firms, and civil society, as explored in the 
next section. 

The world is beginning to awaken 
to the threat posed by Beijing’s 
information campaigns and 
technological expansion.

24 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



CHAPTER 6

Growing pushback against Beijing’s global media 
influence

In spite of the gains that the CCP and its proxies have made 
in recent years, there are clearly some limits to Beijing’s 

influence, as various factors—from journalistic integrity 
to public skepticism about state-run media—serve as 
countervailing forces. Moreover, over the past three years, 
the pushback against CCP media influence outside China has 
intensified. Resistance in various forms has come from the 
media industry, policymakers, the technology sector, and 
civil society. 

1.	 The media sphere

News outlets around the world continue to publish 
information that the CCP would likely prefer to be hidden. 
Foreign correspondents and their interviewees in China 
take great risks to expose unsavory facets of party rule and 
important changes in Chinese society, and some media 
executives boldly reject Chinese pressure despite the risk 
of reprisals. In a particularly potent demonstration of this 
resistance, the Chinese government’s increased persecution 
of Muslims in Xinjiang has made international headlines 
over the past three years despite official denials, misleading 
propaganda, and restrictions on foreign media access to the 
heavily policed region.209 In addition to major outlets from the 
United States and Europe, networks like Qatar’s Al-Jazeera 
and local media in Muslim-majority countries like Pakistan 
and Morocco have published articles that are critical of 
the crackdown.210 Such reporting may have contributed 
to relatively sharp declines of 7 to 17 percent in China’s 
public approval ratings between 2018 and 2019 in influential 
developing countries with notable Muslim populations, 
including Indonesia, Kenya, and Tunisia.211

Professional journalists and informed audiences in countries 
with relatively free media are not particularly attracted to or 
convinced by Chinese government propaganda, particularly 
when its official origins are known. In Peru, Xinhua failed to 
market its services to the country’s main privately owned 
outlets, reportedly because they felt uneasy accepting 
content, even free of charge, from a foreign state-run news 
agency.212 Surveys of South African journalists have found 

that many are reluctant to rely on Chinese media because 
they view it with mistrust due to state control.213 A study of 
university students in Kenya and South Africa published 
in 2018 found relatively low levels of usage and high levels of 
skepticism related to Chinese media.214 And the viewership 
statistics for CGTN America’s presence on YouTube pale 
in comparison with major television networks in the 
United States.

Meanwhile, the low costs and open nature of online 
publishing have enabled independent and critical alternatives 
to pro-Beijing news outlets to disseminate their content 
within China and abroad. Even after the New York Times 
Chinese-language website was blocked in China and its app 
was removed from Apple stores there, it has continued to 
distribute its Android application via GitHub, and its website 
was ranked 231st in the country in late 2018.215 In Hong Kong 
and Taiwan, English and Chinese-language digital media 
start-ups—like Initium, InMedia, Hong Kong Free Press, 
Storm Media, and New Talk—have become increasingly 
influential, providing a counterbalance to self-censorship 
among traditional media. Many such outlets are nonprofits or 
were founded by prominent print and television journalists 
who were concerned about encroaching China-related 
self-censorship; this background makes them less vulnerable 
to ownership changes that could curtail their editorial 
independence, though their experiments with funding models 
have had mixed results. 

Another collection of nonprofit media outlets that have been 
growing in influence were founded by Chinese Americans 
who practice Falun Gong, the spiritual discipline whose 
adherents have been fiercely persecuted in China since 
1999. Over the past decade, some of these outlets have 
professionalized and expanded their Chinese-language 
programming, which appears to have borne fruit in terms 
of listeners and viewers. One of the most popular Chinese-
language radio stations in the San Francisco Bay Area is 
Sound of Hope, owned by local Falun Gong practitioners and 
known for broadcasting news about human rights abuses in 

FreedomHouse.org

Freedom House

25

http://freedomhouse.org


China, hosting political talk shows that are critical of the CCP, 
and informing new immigrants about American democratic 
values.216 Similarly, website rankings from Alexa show that 
NTDTV’s Chinese-language website significantly outperforms 
CCTV in both the United States (ranked 1,608 and 40,905, 
respectively, in November 2018) and Hong Kong (ranked 95 
and 1,175, respectively, in December 2019).217

Several of the above-mentioned outlets have benefited from 
the structure of online advertising, in which ad revenue 
is distributed automatically by intermediaries based on 
objective criteria like page views or clicks.218 This arrangement 
is more immune to CCP tactics than traditional media 
advertising models, where explicit or implicit pressure from 
Beijing on individual businesses or advertising agencies has 
affected the income of outlets that are critical of the Chinese 
government.219 However, the system can also encourage poor 
media practices by rewarding the production of sensational 
content that is especially likely to garner user attention and 
engagement.220 

2.	 The policy sphere

In the policy sphere, the past three years have brought 
a wave of increased awareness regarding CCP foreign 
influence operations and the political risks of allowing such 
activities to go unchecked. This awareness has translated into 
mobilization by governments and outside experts to more 
critically examine Beijing’s media engagement and investment 
practices, particularly in the context of growing skepticism 
toward Chinese infrastructure aid through the BRI. 

In several countries, government agencies have enhanced 
their scrutiny of media purchases, investments, and 
infrastructure projects by companies or individuals with 
close ties to the Chinese state. In Taiwan, regulators have 
reviewed proposed sales of major media holdings or cable 
infrastructure to Beijing-friendly tycoons. The National 
Communications Commission has rejected mergers or sales 
not just because of concerns about Beijing’s influence, but 
also due to conflicts of interest that could contribute to 
other forms of self-censorship or anticompetitive behavior.221 
Policymakers in the United States have weighed expanding 
the mandate of the Committee on Foreign Investment in 
the United States (CFIUS) to include media investments. 
An August 2018 legal amendment increased oversight of 
investments in critical technology and infrastructure.222 In late 
2019, CFIUS initiated a national security review of ByteDance’s 
$1 billion acquisition of Musical.ly in 2017. In late 2018, the 
Federal Communications Commission began reviewing the 

potential purchase of a Mexican radio station located near the 
border with southern California by a buyer with reported links 
to Phoenix TV.223 

Policymakers and influential commentators in Israel 
and Europe have reportedly discussed the establishment 
of a review mechanism modeled on CFIUS for Chinese 
investment in critical sectors, including the media and 
telecommunications infrastructure.224 In Australia, a new 
set of foreign influence transparency laws came into effect 
in March 2019, with one rule requiring the registration of 
individuals acting on behalf of a “foreign principal” when 
engaging in “communications activity” for the purpose of 
political or government influence.225 Similarly, a parliamentary 
committee on foreign interference in New Zealand 
recommended actions like prohibiting foreign governments 
or state entities from owning or investing in local media 
organizations and requiring a majority of media organization 
board members to live in New Zealand.226

There have also been more concerted efforts to enforce 
existing laws and broadcast regulations. Over the past two 
years, the United Kingdom’s media regulator has launched 
eight investigations into whether CGTN violated broadcasting 
rules by participating in the recording and airing of forced 
confessions by detainees, including activists and journalists, 
and through its biased coverage of protests in Hong Kong.227 
In October 2018, the US Department of Justice urged Xinhua 
and CGTN to register as foreign agents under FARA, which 
CGTN had done as of February 2019.228 Registration does not 
necessarily restrict outlets from disseminating content in 
the United States, but the reporting requirements increase 
transparency surrounding their activities. For example, data 
from FARA submissions show that China Daily’s distribution 
company, which has long been registered, spent over $15 
million in 2017 and 2018 to influence US policy and public 
opinion. Like CFIUS, FARA has been held up as a potential 
model for other countries.229

COUNTRY CASE STUDY

Over the past two years, 
the United Kingdom’s 
media regulator has launched eight 
investigations into whether CGTN 
violated broadcasting rules.

26 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020



3.	 The tech sector

International social media companies have taken their 
own steps to increase transparency surrounding overseas 
Chinese government propaganda and to reduce the spread 
of disinformation. Google has begun labeling government-
funded content on YouTube. CGTN videos are now 
accompanied by a note stating that the station “is funded in 
whole or in part by the Chinese government.”230 Facebook 
is reportedly considering how to adopt a similar approach, 
although its implementation has been delayed.231 In August 
2019, Twitter announced a new policy of barring state-run 
news outlets—including those from China—from using paid 
advertising to reach a wider audience.232 Twitter, Facebook, 
and YouTube have devoted resources to identifying and 
removing fraudulent networks of paid trolls and automated 
“bot” accounts that spread disinformation, including 
those linked to China. In advance of Taiwan’s January 2020 
presidential and legislative elections, Facebook intensified its 
attention to the threat posed by disinformation originating 
in China and related violations of its community rules, 
reportedly forming special teams to combat the problem.233 

It should be noted that the platforms’ policies have at times 
been flawed and even counterproductive. They have faced 
criticism for steps that appear to undermine criticism of 
the Chinese government, highlighting the complexity of the 
challenge and the importance of open communication with 
users. Days before the 30th anniversary of the Tiananmen 
Square massacre, Twitter suspended the accounts of at 
least 100 Chinese political commentators, including several 
prominent analysts with large followings. Twitter apologized 
and claimed that it was an ill-timed “routine action,” then 
reinstated many of the accounts, but the move created an 
uproar at the time, and many users remained unsatisfied 
with the company’s explanation.234 Similarly, Hong Kong 
Free Press and the satirical news show China Uncensored235 
have reportedly had many of their videos about protests in 
Hong Kong—including items that displayed no violence—
mysteriously demonetized by YouTube. The cause appears 
to be YouTube’s opaque, algorithm-based demonetization 
system rather than political bias, but the impact still hampers 
their dissemination and threatens the financial sustainability 
of content creators who offer on-the-ground reporting to 
counter Beijing’s narrative.236

4.	 The civil society sector

Given the often subtle and stealthy nature of the CCP’s 
overseas influence operations, rigorous investigations by 

scholars and civil society researchers have been useful in 
unveiling the campaigns, countering false CCP narratives, 
and providing insight for policymakers.237 Examples from 
the past two years include research by Victor Gevers and 
Toronto’s Citizen Lab that described the scale and nature of 
WeChat censorship and monitoring outside China,238 ASPI’s 
analysis of disinformation tactics based on data Twitter 
published from a dismantled network, and a detailed account 
by veteran Sinologist Martin Hala about how a CCP-aligned 
energy and finance conglomerate engaged in elite capture, 
media intimidation, and news outlet acquisition in the 
Czech Republic.239 

In other instances, civil society groups have mobilized to 
raise awareness of the threat and provoke government 
actions. There have been multiple rounds of protests in 
Taiwan over increasing Chinese influence on the media, with 
some prompting regulatory reviews. Multiple fact-checking 
initiatives have been launched, in some cases partnering with 
tech firms like LINE, a Japanese-owned messaging app that 
is popular in Taiwan, to allow users to check the accuracy 
of particular information within their message feeds.240 In 
September 2018, the Ghanaian Independent Broadcasters 
Association raised concerns about a potential $95 million 
contract with StarTimes to build the Ghana’s digital 
television infrastructure, urging the government to use local 
firms instead, lest the country “virtually submit” its broadcast 
sector to Chinese control and content.241

The potential for more direct legal and 
political pushback
Resistance to Beijing’s influence efforts have sometimes taken 
the form of direct rejection of Chinese officials’ demands 
or legal filings in democratic court systems with the aim 
of upholding freedom of expression. In September 2018, 
Namibia’s president rebuffed the Chinese ambassador’s 
suggested pro-Beijing edits to his speech at a China-Africa 
forum, asserting that he had his own speechwriters and was 
“not a puppet.”242 In Canada, one of the journalists dismissed 
from the Global Chinese Press for actions that might upset 
Beijing filed a complaint with the British Columbia Human 
Rights Commission.243 Radio Era Baru in Indonesia gained 
some support from the country’s courts in 2012 when it 
challenged government efforts to shutter it under pressure 
from the Chinese embassy.244 Nevertheless, governments have 
yet to take more aggressive action to deter Chinese abuses, 
for instance by penalizing Chinese diplomats who harass or 
intimidate journalists, advertisers, or media executives. 

FreedomHouse.org

Freedom House

27

http://freedomhouse.org


CHAPTER 7 
Conclusion 

The Chinese party-state, particularly under the leadership 
of Xi Jinping, is engaged in a massive campaign to 

influence media outlets and news consumers around the 
world. While some aspects of this effort are in line with 
traditional public diplomacy, many others are covert, 
coercive, and potentially corrupt. There are limits to the 
campaign’s effectiveness at present, but the strategies being 
pursued have long-term implications, particularly as the CCP 
and its international affiliates gain greater influence over 
key portions of the information infrastructure in developing 
countries. The potential future impact of Beijing’s practices 
should not be underestimated. 

The CCP and its proxies have demonstrated no qualms in 
deploying economic leverage to neutralize and suppress 
critical reporting—not only on events within China, but 
also on China’s engagement abroad. There have been some 
early signs that Beijing is willing to use propaganda and 
disinformation to influence voters in democracies. Meanwhile, 
many of the same tactics are being applied in sectors beyond 
the scope of this report, like education, the arts, literature, 
and the entertainment industry. 

Governments and civil society actors in a growing number 
of countries are exploring avenues for protecting media 
freedom, now and in the future, from the harmful influence 
of the CCP. Their efforts to identify policies and legislation 
to increase transparency and restrict cross-ownership, 

punish coercive and corrupt actions by Chinese officials, and 
insulate independent media from threats to their financial 
sustainability will not only address Beijing’s encroachments, 
but also strengthen democratic institutions and independent 
media against other domestic and international threats. 
Such action may require considerable political will, as certain 
measures designed to uphold media freedom and fair 
competition in the long term will be opposed by Beijing and 
could hinder Chinese investment in the short term. But it is 
increasingly clear that allowing the authoritarian dimensions 
of CCP media influence campaigns to expand unchecked 
carries its own costs.

Endnotes

To view the full list of report endnotes, please visit: 
https://freedomhouse.org/report/special-reports/beijings-global-megaphone-china-communist-party-media-influence-abroad

The Chinese party-state, 
particularly under the 
leadership of Xi Jinping, 
is engaged in a massive 
campaign to influence media 
outlets and news consumers 
around the world.

28 Twitter: @FreedomHouse

SPECIAL REPORT Beijing’s Global Megaphone
January 2020

https://freedomhouse.org/report/special-reports/beijings-global-megaphone-china-communist-party-media-influence-abroad


Recommendations

The following recommendations for policymakers in 
democratic nations could help counter the negative impact of 
Beijing’s foreign media influence campaigns:

•	 Increase transparency. Governments should adopt or 
enforce policies that enhance publicly available information 
about Chinese media influence activities in their countries. 
These could include reporting requirements for media 
outlets’ spending on paid advertorials, ownership 
structures, and other economic ties to Chinese state 
actors. In the United States, the Department of Justice 
should expand recent requests for information of this kind 
from CGTN and Xinhua to other state or state-affiliated 
media outlets, especially the Chinese-language CCTV.

•	 Impose penalties for transgressions by Chinese 
officials. When Chinese diplomats and security agents 
overstep their bounds and attempt to interfere with media 
reporting in other countries, the host government should 
vigorously protest, warning that such behavior may violate 
diplomatic protocols. If the act in question is repeated 
or particularly egregious, the host government should 
consider declaring the offenders persona non grata.

•	 Scrutinize international censorship and surveillance 
by Chinese-owned companies. Parliaments in 
democracies should hold hearings to better understand 
the scope, nature, and impact of politicized censorship and 
surveillance on Tencent’s WeChat platform, ByteDance’s 
TikTok, and Chinese-made mobile phone browsers, 
then explore avenues for pressuring the company in 
question to uphold users’ rights to free expression and 
privacy. Politicians who choose to use WeChat, TikTok, 
or other Chinese-owned platforms to communicate with 
constituents should monitor messaging closely to detect 
any manipulation, register their accounts with international 
phone numbers when possible, and republish messages on 
parallel international social media platforms.

•	 Tighten and enforce broadcasting regulations. 
Media regulators should revise or better enforce their 
broadcasting rules to curb abusive practices by Chinese 
state media and related companies, such as the airing 
of forced confessions by prisoners of conscience or 
the manipulation of media distribution infrastructure in 
which the companies have acquired an ownership stake. 

Regulatory agencies should conduct investigations into 
potential violations and impose conditions on purchases 
and mergers to address conflicts of interest.

•	 Support independent Chinese-language media. Media 
development funders should ensure that exile and diaspora 
outlets are included in projects that offer funding, training, 
and other assistance opportunities to Chinese-language 
media. Governments should proactively engage with such 
outlets, providing interviews and exploring other potential 
partnerships, while resisting pressure from Chinese 
diplomats to marginalize them. Funders should provide 
technical and financial support to strengthen cybersecurity 
among independent Chineselanguage outlets.

•	 Discuss responses with democratic counterparts. 
Diplomats, media regulators, lawmakers, and others 
should regularly discuss China’s foreign media influence 
tactics and best-practice responses as part of the agenda 
at bilateral and multilateral meetings among democratic 
governments. A growing number of governments and 
other actors are engaging in initiatives to mitigate the 
problem, and these are likely to yield new lessons and 
more effective tools. Organized sharing of the resulting 
knowledge will magnify its impact and encourage the 
adoption of practices that are both fit to purpose and 
consistent with democratic values.

FreedomHouse.org

Freedom House

29

http://freedomhouse.org


Freedom House is a nonprofit,  
nonpartisan organization that  
supports democratic change,  
monitors freedom, and advocates  
for democracy and human rights.

1850 M Street NW, 11th Floor
Washington, DC 20036

FreedomHouse.org
facebook.com/FreedomHouseDC 
@FreedomHouse
@FreedomOnTheNet
202.296.5101  |  info@freedomhouse.org

http://freedomhouse.org
http://freedomhouse.org
http://facebook.com/FreedomHouseDC
mailto:info@freedomhouse.org

